Heb jij voor een juridische zaak een testament nodig? En wil jij dus een testament opstellen, maar heb je geen idee hoe? In dit artikel neem ik je mee in de stappen die je moet ondernemen voor het laten opstellen van een testament. Ja dat lees je goed, je moet een testament laten opstellen en dat mag je juridisch gezien niet zelf doen. Omdat het om juridische zaken gaat mag alleen een notaris zo’n document opstellen. Natuurlijk kun je dit wel in overleg doen, maar je mag het niet op eigen initiatief opstellen. Maar weinig mensen weten hoe een juridisch testament in elkaar steekt en wat de exacte inhoud daarvan is. Hieronder lees je alle ins en outs over een juridisch testament.
Zoek een geschikte notaris
Zoals in de introductie al is aangegeven mag je nooit een testament zelf opstellen en daarom moet je de hulp inschakelen van een notaris. Een notaris is een jurist die bevoegd is om akten en andere juridische documenten op te stellen. In Nederland zijn er honderden notariskantoren en er is dus genoeg keus voor een notaris. Maar het is natuurlijk wel van belang dat je de geschikte notaris vind die jou kan helpen bij het opstellen van een testament. Niet elke notaris is hier bijvoorbeeld in gespecialiseerd en daarom is het aan te raden om een notaris uit te zoeken die voldoende ervaring heeft opgedaan op het gebied van juridische testamenten.
De inhoud van een testament
Nu dat je weet dat je gezamenlijk met een notaris een juridisch testament kan opstellen ben je vast benieuwd geworden naar de inhoud van zo’n testament. Het is volledig afhankelijk van jouw situatie, wat er allemaal vastgelegd zal worden in een testament. Het grootste aantal mensen vragen een testament aan om juridisch vast te leggen wat er gebeurd bij iemand zijn of haar overlijden. Wie is dan erfgenaam en wie heeft waarop recht? Stel de overledene heeft een eigen bedrijf, wie neemt het bedrijf dan over? Al deze zaken kun je dus juridisch vast laten leggen, om in de toekomst discussie te voorkomen.